lördag 3 september 2011

Vilse i svampskogen!

Ja, det lyckades jag med igår. Jag åkte ut till stugan och tänkte ta en ledig dag efter alla arbetspass, har gjort 3 extra turer förutom två egna. Kom på att jag skulle kolla om det kommit upp några mer kantareller. Det finns ett litet område bakom huset, där det växer svamp. Tog med en lite plastpåse, ca 5-liters, men den blev snabbt full. Det lyste gult av kantareller överallt. Jag gick hem igen, vi åt en lätt lunch och så ut igen, nu med en 10-litera spann. Jag tänkte här går jag inte vilse för området är inte stort och det gränsar till en hästhage, en mosse och ett hygge. När hinken var full, det tog inte så lång tid nu heller, gick jag hemåt, trodde jag. När jag såg mej omkring kände jag inte igen mej, här var riktig skog. Nu hade jag telefon med, så jag ringde gubben och sa att han skulle gå ut och signalera med bilen så jag fick riktningen och det gjorde han. Gick åt det hållet och kom fram till hästhagen men ville inte gå igenom den utan tog in i skogen. Efter en stund var jag tillbaka där jag tidigare varit! Ringde igen och denna gång tog jag det säkra och gick genom hästhagen, trots att jag som Yatsy inte tycker om hästar. När jag kom till stugan var jag genomsvett och trött, men jag har aldrig hittat så mycket kantareller på en gång förut. Sedan hade jag hela kvällen att göra med att rensa svamp. Idag har jag stekt den men det gick ganska snabbt med två stekpannor på gång hela tiden.
Igår när jag kom från skogen hade Yatsy fångat en mus och sprungit upp på vinden med, vilket ju inte var så bra, men vi kommer väl att känna på lukten var hon lagt den. Hon behövde också komma ut på landet och få röra på sej lite. Hon har varit väldigt vild och farit runt här i lägenheten.Sonen, f.d. husse, var här i veckan och efter det har hon varit extra pigg,men det är roligt att se att hon känner igen sin gamla husse. Idag är det trötta katten som gäller.
På stickfronten är det tumvantar på gång. Jag hade garnet liggandes och jag är storförbrukare av vantar. Köper ett stort förråd varje höst och på våren är dom borta.
Innan jag började steka svamp tog jag en cykeltur till stan och tittade på torget. Jag köpte 2 begagnade stickböcker och 2 handarbetstidningar för 42 kronor. Det tyckte jag var ett fynd.

Inga kommentarer: