tisdag 29 juni 2010

Lite bokprat!





















Men först bilderna. Jag tog över en pion från min dotter förra året och nu har den första blomman slagit ut. För mej, som inte direkt har några grön fingrar, är det helt fantastiskt. Den andra bilden visar en skitsur katt. Men det är inte synd om henne, för hon har fått vara ute väldigt mycket nu när det varit fint väder. Jag läste att kastrerade katter brukar ha lätt att gå upp i vikt, men det har inte Yatsy gjort. Nu när hon fått vara ute och röra på sej mer har hon snarare magrat. Hon har alltid torrfoder i skålen, så hon kan äta så mycket hon vill och när hon vill. Det "våta" fodret äter hon ännu sämre av, det är bara gelen runt som passar.
Men till ämnet: jag läste tidigare Måns Kallentofts bok "Vårlik" men tyckte inte om den. Speciellt slutet var helt overkligt. Jag har läst alla hans tidigare böcker och tyckt bra om dom. Läste sedan en recension och den tyckte exakt som jag. I helgen läste jag en annan recension och han höjde honom till skyarna. Samma person skrev också om den boken som jag nu lyssnade på, det är Håkan Nessers sista bok " De ensamma". Det fick dåliga recensioner och jag hade tills dess tyckt att den var så bra och så börjar man tvivla på sitt omdömme. Nu har jag lyssnat färdigt och slutet var bra, en överraskning, precis som en riktig deckare ska vara.
Jag har laddat upp inför semestern, beställde fem pocketböcker från Bokus igår. I bokhyllan finns också en del olästa böcker. Läsa och sticka kan man ju göra oavsett väder.

2 kommentarer:

Sunna sa...

Pioner är en klar favorit här, underbara blommor, mina katter är också sommarmagra nu

tankar från mitt fönster sa...

Boksmaken är olika. Mons Kallentoft skriverlitet speciellt och ojämnt. Jag gillar Håkan Nessner. Just nu sparsamt medläsandet, då jag ska operera ögonen för starr, men i stark sol ser jag hyfsat, så litet läser jag "Blodsmak" av Mons Kallentoft. Sticka går jättebra1
Ha en skön sommar!