tisdag 24 februari 2009

Problemlösare


Efter att ha jobbat två nätter har jag använt dagen för att lösa två stora problem.
1: När jag bytte till en ny digitalbox har det varit problem med bilden på SVT1 och 2 till och från. TV4 har varit bra hela tiden. Vi har riktat in antennen bättre men det funkade inte. Min tanke var att den nya mer avancerade boxen behövde en bättre antenn. jag var inne på AudioVideo-affären och frågade ang. antenn. Men montören som råkade vara inne då sa att det ska inte vara någon skillnad för att jag har den nya boxen. Ví bor också så att vi bör ha bra mottagning. Han sa att dom kunde komma och mäta signalen och försöka lokalisera problemet. Det kostade drygt 300 kr och en antenn är ju dyrare. När jag kom hem började jag fundera vad som bytts med den nya boxen, jo scartkontakten och se bilden blev perfekt när jag bytte till en annan.
2. Skulle läsa in foton från minneskortet till dator, det gick inte alls, det ska lysa en grön lampa när jag sätter i kortet. Försökte via en USB-kontakt, men nej det gick inte, troligtvis för att den inte klarade Windows Vista. Kollade så att USB-kontakten fungerade och det gjorde den. Körde virusprogrammet. Startade om datorn.Det sista jag gjorde var en systemåterställning och plötsligt funkade det. Detta har tagit mej hela kvällen och dessutom vet jag ju inte vad felet var.
Bilden här visar en svart tröja som jag gjort till dottern, ska göra en till lika dan men med annat garn. Boken "Vår kokbok köpte jag idag på rean och lyckade att inte köpa mer. Garnet köpte jag, ska bli en sjal. Kortet var ju inte bra man ser inte vad det svarta är för ngt.
Var inne på Passagen och läste om deras bloggar. det är också gratis men verkade lite krångligare att lägga upp. Jag läste lite om tips, ett var att inte skriva för mycket, det blev svårt att läsa. Men vadå, jag skriver detta som en dagbok för mej själv i första hand och är det ngn mer som läser så är det egentligen inte mina problem.

Inga kommentarer: